Klaipėdos miesto gyventojai, nevyriausybinės organizacijos atstovai kreipėsi į miesto valdžią, prašydami keisti Skulptūrų parko sutvarkymo sąlygas.
2019 m. liepos 22 d. jungtinis Klaipėdos miesto Tarybos Miesto ūkio ir aplinkosaugos bei Miesto plėtros ir strateginio planavimo komitetų posėdis svarstė klaipėdiečių prašymą.
Po svarstymo jungtinių komitetų atsakymas – nekeisime, nes nebuvo pateikti argumentai kodėl tai reikėtų padaryti.
Prieš posėdį, susirinkusius politikus informavo, kad nors buvo išleisti nemaži pinigai Sapiegų parko sutvarkymo projektui, bet vilniečiai sustabdė 200 medžių kirtimą. Vienas iš argumentų, kad suteikus parkui barokinį stilių, bus brangus jo išlaikymas.
Kodėl nebuvo pateikta informacija, kiek šiandien miestui kainuoja Skulptūrų parko išlaikymas ir kiek kainuos po sutvarkymo? Numatomi darbai: praretinti želdinius parko teritorijoje, kurioje inventorizuota apie 2 tūkstančiai medžių, iš kurių numatyta šalinti 536, planuojama įrengti takus, pakloti vandentiekio tinklus, elektros kabelius, atsodinti liepų alėją prie centrinio tako, įrengti gėlynus, užsėti veją. Negi Klaipėdos valdžiai visai nerūpi pinigai? Matomai norima pasiųsti miestiečiams žinią, kad biudžeto pinigus leisime „lengva ranka“. Todėl prašome atsakyti, kiek šiandien per metus kainuoja Skulptūrų parko išlaikymas ir kiek kainuotų per metus miestui, jei būtų atlikti Skulptūrų parko atnaujinimo darbai?
Pateiktame parko ( senųjų miesto kapinių) sutvarkymo projekte perskaitėme, jog numatoma kapinių teritorijoje tvarkymo darbus atlikti keliais etapais. Lygiagrečiai su tvarkymo darbais numatyta vykdyti archeologinius tyrimus. Archeologiniai tyrimai numatyti visoje parko teritorijoje, kur bus žemės judinimo darbai ( takai, inžinerinių tinklų – elektros kabelių ir vandentiekio vamzdynų – trasos). Tyrimų tikslas – surinkti ir perlaidoti iškasose rastus palaikus ar palaikų fragmentus tuose pačiose kapinėse. Tiesa, rašoma ir apie Senųjų kapinių saugotinas ir vertingas savybes bei naujus simbolius. Kokius? Tai ant įvairių tautybių karių kapų pastatyti atminimo kryžiai ir sutvarkytos mecenato Wienerio bei pirklių, verslininkų Gerlachų šeimos kapavietės. Taip pat yra numatyta atlikti kitus darbus, kurie primintų, kad čia buvo kapinės.
Pirmiausia apie didžiausią mecenatą Wienerį. Žymiausias tų laikų istorikas Johanas Zembrickis knygoje „Klaipėda XIX amžiuje“ II tome 98 psl. rašo, kad „Wieneris buvo laikomas kietaširdžiu, šykščiu piniguočiumi ir todėl 1848 m. Šaulių gildijos karališkojo šaudymo metu turėjo iškęsti skaudų įžeidimą. Nebūdamas nariu, jis atėjo į šaulių aikštę pasižiūrėti šventės.“ J. Zembrickis tęsė savo pasakojimą, jog „Vienas iš šaulių garsiai pasakė, kad jis nėra sumokėjęs nario mokesčio ir jei jam sunku, tai gali ir dalimis mokėti.“ J. Zembrickio knygoje dar parašyta, jog jis buvo keistuolis, pav. sinagogai testamentu užrašė 500 talerių, bet su sąlyga, kad žydų bendruomenė nevers jo laidoti savo kapinėse. Jis susilaukė iš savo amžininkų nemažai apkalbų. Laikraštyje „Memeler Dampfboote“ pasirodė net protestas dėl tuometinių plepalų apie Wienerį. Istorikas Joh. Zembrickis apie Wienerį rašė dar ir taip, jog tai keistuolis, bet turėjo būti neblogas žmogus, jei iš 313 789 talerių palikimo, dalį pinigų testamentu užrašė savo broliams bei privatiems asmenims, o 134 794 talerius paskyrė miestui, labdarai. Taip pat Klaipėdos miesto istorikas aiškinosi , kas šalia jo palaidotas. Ar tas, kas platino apkalbas apie Wienerį? Ne, iš tikrųjų šalia Wienerio palaidotas justicijos tarėjas Wolffgramas, vienas iš garbingiausių miestiečių, kuris taip pat aukojo nemažas sumas miestui.
Joh. Zembrickis išvardino pavardes tų, kurie daugiausia gero padarė miestui. Tai „ keturi vyrai nusipelnė amžinos pagarbos ir atminimo: K. Veitas, Wolffgramas, Wieneris ir Heningas.“ Tai didieji mecenatai. Tarp jų Gerlacho pavardės nėra. Kodėl dabar nutarė turtingam ir gražių namų savininkui atkurti palaidojimo vietą? Pažiūrėkime į Liepų gatvę, kiek gražių namų, kurių savininkai palaidoti Senosiose kapinėse. Kodėl jiems neatstatome laidojimo vietų? Labai keistas pasirinkimas.
Klaipėdietis istorikas J. Zembrickis teigia, kad XIX a. Klaipėda turėjo keletą iškilių mecenatų, o du iš jų yra palaidoti šalia, tai Wieneris ir Wolffgramas. Projekte tvarkoma tik Wienerio laidojimo vieta, numatoma įrengti betono trinkelių apėjimo takas apie antkapį bei papildomas kapavietės apšvietimas. Tikėtina, kad tos apėjimo trinkelės atsiguls ant klaipėdiečio Wolffgramo kaulų. Štai ką apie klaipėdietį, kurio laidojimo vieta nebus įamžinta, rašo J. Zembrickis. Istorikas, vadovaudamasis istoriniais šaltiniais, teigia, kad 1825 m. garbingi klaipėdiečiai nusprendė įsteigti prieglaudą apleistiems elgetų ir nusikaltėlių vaikams. Didžiausias jos rėmėjas buvo justicijos komisaras Wolffgramas. Kiekviena proga jis duodavo nemažas sumas. Pagaliau jis užrašė testamentu šiai prieglaudai 3000 talerių. Puslapio apačioje, pateikiama papildoma informacija. „Carlas Liudwigas Wolffgramas nuo 1802 m. – justicijos komisaras Klaipėdoje , 1843 m. tapo justicijos tarėju, nuo 1849m. – miesto garbės piliečiu. Mirė 1854 m. sausio 23 d.. Visuomenei naudingų aukų davimas buvo pagrindinis jo charakterio bruožas. Jo vardą aptiksi visur, kur tik buvo reikalinga pagalba ( 1816 m. jis davė 113 talerių vargonų remontui…)“
Kiek žmonių, tiek ir nuomonių apie tai, kaip pasielgti su Senosiomis kapinėmis. Nemanau, kad reikėtų „išradinėti dviratį“ arba „verkti krokodilo ašaromis“ nuo sovietmečio iki dabar, jog mindžiojame kapus. Vietoj to geriau paskaitykite Klaipėdos istoriją, kaip elgėsi senieji klaipėdiečiai su savo senosiomis kapinėmis. Klaipėdos miesto kapinės iki 1820 metų buvo ten, kur šiandien Luizės Jaunimo centras ( Puodžių 1). Tuometiniai klaipėdiečiai jas užstatė. Vienas iš statinių - mergaičių Luizės gimnazija. “Statyba buvo pradėta senųjų kapinių, arba Naujojo Parko, teritorijoje 1889 m. pavasarį. Atidarymas įvyko 1891 m. balandžio 9-10 d. su iškilminga eisena“ rašo istorikas J. Zembrickis knygoje „Klaipėda XIX amžiuje“.
Kas nutikdavo su kaulais tų, kurie ten buvo palaidoti? J. Zembrickio knygoje apie tai nerašoma, tačiau senosiose kapinėse arba Naujojo parko teritorijoje yra pastatyta Babtistų bažnyčia ir tos bažnyčios pastorius Albertas Latužis sakė, jog rado nemažai bažnyčios teritorijoje kaulų.
Šių dienų istoriko Vacio Vaivados paklausiau. Kodėl XXI a. istorikai nedeklaruoja istorijos perėmimo, tai yra nesivadovauja senųjų kapinių, kurios buvo prie Luizės jaunimo centro panaudojimo tradicijomis? Istorikas atsakė, kad tuomet buvo poreikis miestui augti, todėl užstatymas pateisinamas.
Klaipėdiečiai mano, jog šiandien miestas taip pat turi poreikį – išsaugoti pagrindinius miesto plaučius – oro grynintojus, medžius. Jei jokių paminklų klaipėdiečiai nepaliko kapinėse, kurios veikė iki 1820 metų, tai neturime atstatinėti kapaviečių ir iki 1960 metų laidojimo teritorijoje.
Gerbkime istoriją ir mokykimės iš senųjų klaipėdiečių, t.y. atiduokime buvusių kapinių teritoriją vykdyti svarbiausiai, labiausiai reikalingai funkcijai – oro valymui, nes Klaipėda tapo taršiausiu miestu. Apsiraminkime, nebūkime barbarais, nes įvairios elektros, vandens tranšėjos negali būti vinguriuojančios, todėl medžiai bus kertami, kad iškastų lygias elektros ir vandens trasas, naujus takus, o ne dėl to, kad atsiskleistų erdvės. Akivaizdu, kad visa tai pablogins miestiečių atgaivos oazės būklę – Skulptūrų parką.
Klimato kaita bei tarša tapo viena svarbiausių problemų ne tik pasaulyje, bet ir Klaipėdoje, todėl būtina ją nedelsiant spręsti. Prašome keisti projektavimo užduotis, maksimaliai išsaugant medžius, atsisakyti tranšėjų rausimo, atmintinų vietų, kapaviečių įamžinimo.
Neįmanoma nepastebėti, kad Skulptūrų parko atnaujinimas tėra tik užslėptas Klaipėdos garbės piliečio A. Žalio atliktų darbų suniekinimas. Atseit, sunaikino kapines, o mes porą kapų atstatysime, grąžinsime kapinių takų struktūrą ir t.t. A. Žalys priėmė istoriškai teisingą, klaipėdietišką sprendimą – kapų teritorija privalo atlikti miestui reikalingiausią funkciją - tapti pagrindiniais miesto plaučiais. Tiek senųjų klaipėdiečių atminčiai, tiek A. Žalio atliktų darbų įamžinimui, palikime medžius, nepjaukime jų, neatkurkime kapinių kvartalinių takų tinklo, klasicistinio stiliaus centrinio tako struktūros, kapinių vartų.
Klaipėdietis Virginijus Partaukas paprašė, kad būtinai pažymėčiau, jog klaipėdiečiai nebuvo sentimentalūs amžinai išėjusiems. Kai ėmė stigti vietų laidojimui, buvo priimtas sprendimas užpilti senąją kapinių dalį apie metro žemės sluoksniu ir laidoti ant viršaus. Todėl visi, kurie prisimena senąsias kapines, tai atsimena, kad takai buvo žemiau, o laiptukais galima buvo pakilti į kapavietes.
Neaukokime medžių vardan naujų kryžių ir kitokių simbolių pastatymo. Prisiminkime, kad medžiai klaipėdiečiams atlieka įvairias svarbias funkcijas, tai oro valytuvai, jie sukuria teigiamas emocijas, leidžia jaustis laimingais ir saugo nuo daugelio ligų.
Senieji klaipėdiečiai savo darbais aiškiai pasakė, kad jei yra problemos, tai jas reikia spręsti taip, kad miestiečiams būtų nauda, o ne didžiuotis, jog esame kapinių – parkų atstatymo specialistai.
Išsamu, argumantuota.
Taip, parke ilsisi gyventojai. Šalinti rikia tik tuos medžius, kurie gali užgriūti ir tiktai “ devynis kartus pamatavus“ Tapo madinga „atverti erdves“, kad geriau matytusi, žiūrėtusi, lyg šita nuomonė neklýstanti, netgi nediskutuotina. Ir prasidėjo piliakalnių „valymas“ nuo istoriją menančių ir patį piliakalnį šaknimis laikančių medžių. O
dabar metami resursai grūvančiam kalnui „tvirtinti. Ar reikėjo tvirtinti, kol augo medžiai?
Šitaip švaistomasi su kirviais, kąten kirviais – galinga miško kirtimo technika, nežiūrint ar paukštis spėjo paauginti vaikus. Taip atsitiko tiesiant Girulių kelią! Mieste ypač atsakingai reikia elgtis su madžiu.
Mano A.A. MAMA sakydavo – nekelk rankos prieš silpnesnį – ranka nudžius!
Medis atrodo galingai, šiuo atveju, jis silpnesnis.
Birutei. Aš manau kad Gedimino kalną puikiai sutvarkytų Šveicarijos specialistai, tačiau kyla klausimas, kodėl netvarko? Ar tai nėra būtent tai, kad mes tyliai ramiai užmirštume istoriją. ☝️