Dar keletas pastabų dėl tariamo Tilžės kriminalinės policijos pažymoje minimo žydų tautybės klaipėdiečio priverstinio iškeldinimo

Primenu, kad Vasilijus Safronovas,  Lietuvos istorikas, humanitarinių mokslų daktaras kartu su Klaipėdos universiteto kolegomis 2023 m. sudarė dokumentų rinkinį pavadinimu „1923-ieji: Klaipėdos prijungimo prie Lietuvos. Dalyviai ir jų liudijimai” . Šiame dokumentų sąvade  jis įdėjo abejotinos vertės Vokietijos kriminalinės policijos Tilžės komisariato pranešimą apie lietuvius sukilėlius, kurie represavo žydus, juos iškeldinat iš savo namų. Kaip pavyzdys buvo nurodyta, kad tuo metu kažkoks Javšicas buvo iškeldintas iš savo namo, o jį užėmė lietuvių sukilėliai. Buvo sudarytas įspūdis, kad Klaipėdos sukilimas, siekęs šio krašto įsijungimo į Lietuvos valstybę, buvo nukreiptas prieš žydus.  Šią istoriją tiriamajame straipsnyje „Neerzinkite klaipėdiečių“   išsiaiškinti pabandęs žurnalistas Martynas Vainorius, atrodo, ją padarė tik dar labiau neaiškią.

Pabandžiau sužinoti, kiek  Klaipėdoje gyveno Javšicų ir kas buvo toks „nukentėjęs“ Javšicas. Paprašiau  kultūros istoriko  Audriaus  Valicko  pagalbos, nes jis   ikikarinės Klaipėdos žemėlapyje maudosi, lyg žuvis vandenyje, neblogai susigaudo ir adresų knygose.

Štai ką sužinojau iš Klaipėdos-Memel miesto adresų knygų, kurios datuojamos XIX a. II puse -  XX a. I puse, apie žydų tautybės klaipėdiškius, nešiojusius pavardę Javšicas (Jawschitz).   Bankininkas Isaak Jawschitz buvo Moltkės g. Nr.3  namo savininkas. Šiame pastate jis pats gyveno ir dar butus nuomojo. Vėliau I. Javšicas  persikėlė į  Kanto gatvę Nr.4.   Jakobas Jašvicas buvo tik   Liepojos g. Nr.15 savininku,  jis  nebuvo įrašytas kaip gyventojas. Tame pačiame name gyveno prekybininkas Jankel Jawschitz, tačiau  XX a. ketvirtajame dešimtmetyje   Jankelis Javšicas jau figūruoja kita pavarde – Javšiutcas. Aiški pavardės transformacija. 1935 m. tame pačiame name butą turėjo Taube Javšiutc.   Parko g. Nr.16  gyveno  Isaak Jawschitz, jis buvo Augustės Viktorijos gimnazijos  mokytojas. Isako Javšico  butas buvo   taip vadinamame  mokytojų bendrabutyje. Faiwel Jawschitz, pagal adresų knygą,  1909 m.gyveno  Kirpėjų g.,  o vėliau persikėlė  gyventi į  Friedricho Wilhelmo  g. Nr. 35/36.    Adresų knygoje jis įrašytas ne tik  namo savininku, bet ir gyvenančiu, t.y. užimančiu vieną butą . Kitas  F. Javšicas (ar tas pats Faivelis Javšicas, ar jau kitas)  įrašytas savininku ir gyventoju adresu Aleksandro g. 2B. Iš adresų knygos yra neaišku,  nes  įrašyta tik pirmoji  vardo raidė F. Jašvicas.   Galimai  Faivelis Jašvicas turėjo du namus, abejuose po butą, kuriuose gyveno jo šeima, o kitus butus nuomojo.

Faivelis  Javšicas, remiantis 1915 metų  adresų knygomis,  buvo dar ir  medienos pirklys. Viename bute gyveno jis pats, o kituose įrašyti 4 nuomininkai . Kadangi pastatas buvo dviejų aukštų su mansarda, vienu metu jame galėjo įsikurti tiek kelios įstaigos, tiek gana nemažai gyventojų. 1926 m. Fridricho Wilhelmo 35/36 namo  savininku  tebėra tas pat žydas F. Javšicas, o  nuomininkų buvo jau 6,  vėliau jų skaičius dar labiau išaugo.  Vyriausiajam  Mažosios Lietuvos Gelbėjimo komitetui  tikrai nereikėjo užimti viso namo, būtų pakakę išsinuomoti vieną patalpą.  Todėl tampa visiškai neaišku, kokiu pagrindu kilo konfliktas, paminėtas Tilžės kriminalinės  policijos pranešime, juolab  kad kitų šaltinių, mininčių šį faktą, nėra arba jie yra „pritempti“. Galbūt  jokio namo savininko F. Javšico iškeldinimo išvis nė nebuvo, o jei ir įvyko koks ginčas tarp šeimininko bei  patalpų nuomai ieškančio Vyriasiojo Mažosios Lietuvos Gelbėjimo komiteto, tai jis buvo mažareikšmis, nes kituose šaltiniuose nėra aprašytas. Tilžės policijos (t.y. užsienio šalies) pareigūnai galėjo surašyti minėtąjį pranešimą  remdamiesi viso labo sklandančiais gandais, kažkokiems vokietininkams išvydus ant namo sienos pakabintą Lietuvos vėliavą,  o ne paties F. Javšico skundu.   Šios pažymos surašymo priežastys galėjo būti pačios įvairiausios- nuo paprasčiausios laikraštinės anties iki tautinės nesantaikos kurstymo.

1922 m. gruodžio mėn. 18d. Klaipėdoje susidarė Vyriausiasis Mažosios Lietuvos Gelbėjimo komitetas. Jis  pirmą atsišaukimą atspausdino vokiečių kalba. Jame rašoma, kad medžio industrijos sumetimais ponai Krausas ir Jahnas įsteigė klaipėdiečių-lenkų Prekybos draugiją „Mempol“.  Kaip žiūrėjo ir vertino klaipėdiškiai, kurie buvo susiję su medienos verslu, naują lenkišką neaiškių tikslų siekiantį konkurentą „Mempol“? Įdomu, ar  Javšicas, kurio verslas irgi mediena, buvo susijęs su prekybos draugija „Mempol“? Tame pačiame atsišaukime rašoma apie mokesčius,  kad  „ Jau ir dabar bandoma vien ūkininkų ir namų savininkų sąskaiton  virš vandens išsilaikyti“, o F. Javšicas buvo  dar ir namo savininkas,  kuris nuomojo butus.   Kodėl lietuviai, laisvo miesto  „auką“  ir  savo galimą sąjungininką F. Javšicą turėjo priverstinai  iškeldinti?

1923 metų sukilimas prasidėjo tik   tada, kai lietuviai, nuvykę  1922 m. lapkričio mėnesį į Paryžių, sužinojo, kad I pasaulinio karo nugalėtojai nusprendė Klaipėdą  paskelbti laisvuoju   miestu, o ne perduoti Lietuvai.  Kova dėl Klaipėdos  tarp lietuvių, vokiečių ir lenkų prasidėjo 1919 m., po Versalio taikos sutarties pasirašymo, kai Klaipėdoje buvo įkurtas vykdomasis komitetas. Į šį komitetą įėjo vyriausias burmistras  Altenbergas, viršininkas Honings, pirklys Jahnas ir dar trys miestiečiai, kurie atstovavo darbininkus bei  dvarininkus. Vėliau, o tai 1920 m.vasario mėn., atsikraustė prancūzai, kuriems vadovavo generolas Odry. Lenkai, nors juos rėmė prancūzai, negalėjo organizuoti sukilimo, nes lenkų čia kaip ir nebuvo, vokiečiai pralaimėjo karą ir jie  „balso“  neturėjo. Todėl šios politinės jėgos norėjo, jog Klaipėda būtų  laisvas miestas bent dešimt metų.  Vieninteliams lietuviams netiko  Klaipėda kaip laisvas miestas  ir vieninteliai lietuviai  galėjo organizuoti sukilimą, nes  Klaipėdos krašte gyveno nemažai  lietuvių.  „Freištaatininkai“- laisvo miesto ideologai, abejojančius klaipėdiškius arba nesidominčius politika,  siekė patraukti  į savo pusę,  naudodami juodąją propagandą, visišką melą, dezinformaciją. Jie pasirinko tokią veikimo politiką, kad yra vokiečiai ir  kalba vokiečių vardu.  „Freištaatininkams“ svarbiausia buvo sukiršinti lietuvius su vokiečiais. Jonas Vanagaitis almanache „Kovos keliais“ rašo, kad „Visus lietuvius, ėjusius prieš „freištaato“ politiką, jie stengdavosi apšaukti didžiausiais vokiškumo priešais, aklais nacionalistais, o paskui pavadinti  dargi purviniausias šnipais“.  Papirkinėjimas taip pat buvo naudojamas. J. Vanagaitis ir  Jurgis Aukštuolaitis, vokiečių kariuomenės karo valdininkas,  mažlietuvis, tačiau mažai pažįstamas tilžiškiams, nes kilimo buvo iš lietuvio žvejo šeimos,  1919 m.  Tauragėje įsteigė Pirmąjį Prūsų lietuvių pulką. Deja, J. Aukštuolaitis buvo melagingai apkaltintas, kad išeikvojo lėšas, iškviestas į Kauną, o pulkas išformuotas.  J. Vanagaitis mano, kad tas melas prisidėjo, jog J. Aukštuolaitis jau apie  1919 m.vasarą  ėmė dirbti lenkams, tapo lenkų apmokamu agentu. Mažlietuviai, kurių  neinformavo, kodėl buvo išformuotas jų pulkas, ėmė nepasitikėti didlietuviais. J. Aukštuolaitis, tapęs lenkų šnipu,  juos verbavo, kaltino didlietuvius neteisingai pasielgus, sunaikinus Prūsų lietuvių pulką. Į tą „frieštaatininkų“ tinklą įkliuvo J. Vanagaitis, Jurgis Lėbartas. Jie į Paryžių, į lemiamą ir  paskutinį pakvietimą išvyko „freištaatininkų“ delegacijoje.   J. Lėbartas pasitraukė iš priešų stovyklos dar Prancūzijoje, o J. Vanagaitis tik grįžus į Lietuvą.

Ar sukilėliai, kurie patys buvo „freištaatininkų“ aukomis, turėjo būti kerštingi, iškraustyti iš namų žydą, galimą „freištaatininką“?

Martynas Vainorius  str. „Neerzinkite klaipėdiškių“ parašė, jog „Minėtosios knygos sudarytojai rašo, kad nėra aišku, kuris Jawschitz čia turėtas omenyje, nes Klaipėdoje tuo metu veikė medienos prekybos įmonės „Faiwel Jawschitz“ ir „Gerbrüder Jawschitz“ bei kredito bendrovė „Jawschitz&Sommer“. Medienos verslininkas Faiwelis buvo bankininko Isaako tėvas.“ Kodėl   V. Safronovas į tą  paieškų sąrašą  neįtraukė prekybininko  Jankel Jawschitz, kuris  gyveno   Liepojos gatvėje, o, svarbiausia,  kad  bute?  Kodėl Jankel Javšicas apie 1930 metus  pakeitė  pavardę? Istorikas turėtų paaiškinti, kodėl Kauno valdžiai išsiųstoje B.K. Balučio  telegramoje paminėtą  Javšicą susiejo su Faiwel Jawschitz, kuris gyveno  Friedricho Wilhelmo  gatvėje, jei lietuvio pasiųstoje telegramoje parašyta, kad Jašvicui priklausė tik butas, o Faivelis Javšicas buvo dviaukščio namo savininkas. Galbūt net dviejų namų šeimininkas.  Buto negalima sutapatinti su  dviaukščiu namu.  Publikuojamoje B.K. Balučio telegramoje minimas  Javšicas turi tik butą,  o Faivelis Jašvicas buvo  namo savininkas.  B.K. Balučio telegrama nėra kitas įrodymas,  patvirtinantis lietuvių sukilėlių  savivaliavimą,  atvirkščiai, jis paneigia tokį faktą,nes rašo apie Javšicą, kuris „senokai išvažiavęs“ ir palikęs  pustuštį butą, pasirodo,  pagal adresų knygą, senokai be priežiūros  paliko   ir  savo  nuomininkus.   Klaipėdos universiteto istorikai  paminėjo tik dalį  gyventojų su pavarde Jašvicas, o kitus nutylėjo. Galbūt buvo bereikšmiai  kaip mokytojas  Isakas Javšicas,  namo savininkas Jakobas Jašvicas  arba prekybininkas Jankelis Javšicas. Neužsiminė apie   F. Javšicą, gyvenusi Aleksandro gatvėje.  Klaipėdos- Memel adresų knyga ir Tilžės policijos komisariato pranešimas bei B.K. Balučio pateikti duomenis apie klaipėdiečius  turi tik vieną bendrą jungiantį ryšį – pavardę Jašvicas.  Todėl, manau, kad Tilžės policijos komisariato pranešėjo pažyma  feikinė, t.y melaginga.

Kadangi Rytprūsių krašto kriminalinės policijos Tilžės komisariato pranešimą paviešino  Klaipėdos universiteto istorikai,  tai jie ir turėtų jį tinkamai įvertinti, pripažindami, kad Klaipėdos krašto sukilėliai nesiekė konfliktuoti su krašte gyvenusiais žydais.

Juolab, kad Klaipėdos-Memel miesto adresų knygoje, kuri datuota 1942 m., jau žydo Javšico šeima nėra pastato Fridricho Wilhelmo 35/36  savininke. Po sėkmingo sukilimo ir Klaipėdos krašto prisiglaudimo prie Lietuvos nei vienas žydas, kurio pavardė Javšicas, nebuvo išvarytas, ar  iš jo atimtas turtas. 1939 m. kovo mėn. visi klaipėdiečiai su pavarde Javšicas turėjo palikti miestą. Jei išvaryti žydai buvo Lietuvos piliečiai ir persikėlė į kitus Lietuvos miestus, tai  iš Smetoninės valdžios gavo  piniginę kompensaciją.

Kategorijos: Be kategorijos.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Galite naudoti šias HTML žymas ir atributus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>