Ar germanizacijos vykdytojas bus įamžintas Klaipėdoje?

2025 m. sausio  9 d. Klaipėdos miesto savivaldybės tarybos  Kultūros, švietimo ir sporto komiteto posėdyje svarstė Liudo Giros gatvės pavadinimo pakeitimą.   Žymių žmonių, istorinių datų, įvykių įamžinimo ir gatvių pavadinimų suteikimo darbo grupė   siūlė dar kartą  L.  Giros gatvę pavadinti Ernsto Vicherto vardu. Protokole, kuris yra pateikiamas prie sprendimo parašyta, jog Vitalijus Juška pasakė,  kad neturime bijoti jo vokiškumo.

 Vienas Klaipėdos istorikas tą patį  teigia apie Vokietijos pirmąjį “plieninį” kanclerį Oto Bismarką, kuris vykdė agresyvią tautinę politiką  – viena valstybė, viena tauta, viena kalba. Pagal tą istoriką,  Šilutės rajone, viename iš kaimų,  gyvena drąsūs žmonės, nes Bismarko vardą davė  gatvės pavadinimui. O gal jie nėra drąsūs, bet – nesusipratėliai?

Ar mes, lietuviai, bijome O. Bismarko ir E. Vicherto?    

Facebooke žinomas visuomenės veikėjas Vytautas Gocentas  parašė, kad  paminklą “Borusija” nuvertė  Martyno Jankaus pasamdyti žmonės.  Ar Mažosios Lietuvos patriarchas M. Jankus bijojo paminklo “Borusija”?

Mes, šio krašto gyventojai, privalome deklaruoti  pasaulėžiūrą, kurios laikėsi  Martynas Jankus, Jonas Vanagaitis, Erdmonas Simonaitis ir kiti šio krašto autochtonai, t.y. negerbti tuos, kurie vykdė prievartinės germanizacijos politiką, tame tarpe, tyčiojosi iš lietuvių.  

Negarbinimas kolonistų , vykdžiusių asimiliaciją,  jų smerkimas nėra vokiškumo baimė.

Manau, to nenorėdamas, Bismarko nutautinimo politiką labai taikliai atskleidė Dainius Elertas. Žymių žmonių, istorinių datų, įvykių įamžinimo ir gatvių pavadinimų suteikimo darbo grupės  posėdyje  jis pasakė: “Vokietijos imperijoje mokyklose buvo mokoma vokiškai, tačiau Prūsų Lietuvoje laisvai ėjo lietuviška spauda, lietuviškai vyko pamaldos, lietuviškai pasisakydavo kunigai, lietuvininkai galėjo sudaryti savo politines partijas, kultūrines organizacijas, rengti dainų šventes ir kt.“

Bismarko  nutautinimo politika:  mokyklos slenksti peržengei -kalbėk vokiškai. Jo nutautinimo metodai orientuoti į jaunimą.  Patarlė sako: “lenk medį kol jaunas”, t.y.  ugdyk jaunimą per vokišką žodį, mokyk gėdytis lietuviškų šaknų. Vyresnio amžiaus žmonių neperauklėsi, vokiečiais juos nepaversi, tai išsispręs savaime ir erzinti jų nereikia, o geriau suvaidinti demokratiją.

E. Vicherto apsakymas “Šaktarpis” parašytas, taip vadinamu, nutautinimo  stiliumi. Vyresnio amžiaus lietuvis Jurgaitis – niekšas, atstumianti asmenybė, o jo dukra, t.y. jaunimas–doras kaip ir vokietis, pavarde Grinbaumas.

 Įamžinti istorinę asmenybę, kuri per vaizdingą žodį vykdė lietuvių tautos asimiliaciją – nepagarba  M. Jankui ir visiems šio krašto  lietuviams. Jie sugebėjo nepakliūti į nutautinimo tinklus, į vokiečių tautininkų  materialinės gerovės  glėbį ir padarė reikšmingiausią darbą savo gyvenime – padėjo grąžinti Klaipėdos  kraštą Lietuvai.

Kultūros, švietimo ir sporto komiteto nariai išklausė mano teiginius, kad  E. Vicherto  veikalas  „Šaktarpis“ yra tipinis kolonisto kūrinys bei, jog  nebuvo bendrauta su L. Giros gatvės  gyventojais, nesutinkančiais, kad gatvė būtų pavadinta E. Vicherto vardu. Komiteto pirmininkas Arvydas Cesiulis  pasiūlė balsuoti už  gatvės pavadinimo pakeitimą.  Jis  pasakė, jog pritaria, kad gatvė būtų pavadinta Ernsto Vicherto vardu ir pridūrė, jog sprendimą priims Taryba sausio 30 dieną, o jų komitetas tėra tik  patariamasis. 

Pasirodo, kad šiam komitetui, išskyrus Romaldą Idzelevičių, nesvarbus yra Klaipėdos miesto gyventojų prašymas, prolietuviškas istorinis įvertinimas ir jie Klaipėdos miesto tarybai pataria gatvę pavadinti E. Vicherto vardu.

Mes, XXI a. klaipėdiečiai,  turime skirtingas  nuomones dėl E. Vicherto veiklos.  Vieni  mano, kad E. Vichertas yra ta asmenybė, kurią būtų garbė turėti savo vardynuose, kuris vokiečių pasauliui atnešė lietuvių vardą. Tai esanti  mūsų miesto istorinė atmintis, nes Klaipėda- daugiakultūris miestas. Kiti mano, kad Klaipėdos miesto istorinėje atmintyje turime rašytoją,   kuris  vokiečių  pasauliui pavaizdavo Prūsų Lietuvą. Čia gyveno ir lietuviai, kurie, pagal jį,- menkystos, amoralūs žmones.

Nutautinimo politikos esmė, kad mes, atseit, tokie, kokius aprašė E. Vichertas. Todėl turėtume nepykti už „tiesą“ ir įamžinti rašytoją. Kiek dar ilgai lietuvio, neišsižadėjusio savo gimtosios kalbos, žeminimą vadins „tiesa“ ir siūlys tos  „tiesos“ skelbėjus  įamžinti?

Istorijos negalima pakeisti. Klaipėdos krašte 700 metų buvo diegiama vokiška kultūra, kalba. Tai žinodami, turime įvertinti agresyvaus germanizavimo pasekmes, bet ne O. Bismarko politikos vykdytojui suteikti gatvės pavadinimą.

This entry was posted in Be kategorijos. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *